منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

محتوا چیست؟

محتوا چیست؟

آیا تا‌به‌حال کلمه «محتوا» به گوشتان خورده است؟

دوست دارید بدانید که محتوا چیست؟

این روزها اگر چندساعتی در اینترنت وبگردی کنید، متوجه می‌شوید که بحثِ «تولید محتوا» تا چه اندازه داغ است. شاید در این جستجوها به آگهی‌های استخدامی برای شغل «تولیدکننده محتوا» نیز برخورد کرده باشید!

قصد داشتم به این پرسش‌ها پاسخ بدهم و برای همین بود که فکرِ نگارش این نوشته به ذهنم خطور کرد.

این نوشته با شما از موضوعی به نام «محتوا» صحبت می‌کند.

 

رشد پرشتاب وب‌سایت‌های اینترنتی

اگر به آمار موجود نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در چند سال گذشته، چه تعداد وب‌سایت به وجود آمدند و رقابت در دنیای مجازی به چه میزان افزایش ‌یافته است. اطلاعات فراوانی برای مشتریان در دنیای مجازی وجود دارد. تعداد وب‌سایت‌های موجود از میلیون پا را فراتر گذاشته و به میلیارد رسیده است! اگر گفتید وجه تمایز این‌همه وب‌سایت در چیست؟ محتوا.

contentIsKing محتوا چیست؟

محتوا چیست؟

وب‌سایت‌های مختلف با محتوا پر می‌شوند. به هر گونه اطلاعات منظم، ساختار یافته و قابل فهم که باعث اطلاع رسانی یا رفع نیازی از افراد شود، محتوا گفته می‌شود.

شما هم اگر اطلاعات را در قالب‌هایی مانند متن، تصویر، فیلم، کتاب الکترونیکی، پادکست، اینفوگرافیک و… بریزید، محتوا تولید کرده‌اید.

محتوای تولیدشده را می‌توان در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی قرار داد و با این روش، آن را منتشر کرد.

محتوا به مخاطب آموزش می‌دهد و او را آگاه‌تر می‌کند، بازده کاری او را بالا می‌برد، محصولی را می‌فروشد و خدمات ارزشمندی ارائه می‌کند.

 

تولید محتوا یعنی چه؟

تولید محتوا یعنی: نگارش یک مقاله آموزنده و کاربردی، ضبط فیلم، تولید صوت و پادکست، ایجاد اینفوگرافیک، جمع‌آوری و انتشار آمار، نظرسنجی از مشتریان و نمایش نتایج آن، نوشتن کتاب الکترونیکی و…

 

contentIsKing محتوا چیست؟

 

برقراری ارتباط از طریق محتوا

صاحبان کسب‌وکارها با تولیدِ محتوا می‌توانند با مخاطبان خود صحبت کنند. آن‌ها اطلاعات تجاری خود را در وب‌سایت منتشر می‌کنند و با این کار می‌توانند موضوعات مهم کاری خود را به گوش مشتریان برسانند. نوشتن مقاله مانند تولید بروشور، تولید فیلم در حکم برقراری تماس تصویری و ضبط صدا مانند برقراری تماس صوتی است؛ پس می‌توان دریافت که با کمک محتوا، مکالمه بین مدیر سایت و مشتری امکان‌پذیر است.

 

محتوا، پادشاه دنیای مجازی

ضرب‌المثل معروفی وجود دارد که می‌گوید: «Content is king» و معنی این ضرب‌المثل می‌شود: «محتوا، پادشاه است». می‌خواهم درباره این ضرب‌المثل، کمی با شما صحبت کنم. بیایید قوه تخیل خود را به‌کارگیریم و کسب‌وکار اینترنتی را مانند یک کشور یا سرزمین تصور کنیم. در این صورت، پادشاهی این سرزمین را محتوا بر عهده دارد. بنابراین می‌توان گفت که شکست و پیروزی سرزمین‌های مجازی نیز به خاطر ضعف یا قوت محتوای آن‌ها است.

حالا اگر کسب‌وکارهای اینترنتی را به بدن انسان تشبیه کنیم، محتوا قلب آن خواهد بود.

محتوا به علت جایگاه ویژه‌ای که دارد، می‌تواند باعث حیات یا حذف وب‌سایت‌ها شود.

چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

گفتیم که با تولید محتوای غنی و کاربردی با سرعتی شگفت‌انگیز، نام تجاری خود را بر سر زبان‌ها خواهید انداخت. مخاطبین وقتی‌که با محتوایی ارزشمند مواجه می‌شوند، آن را به اشتراک می‌گذارند و با این روش نام تجاری شما را به گوش دیگر افراد نیز می‌رسانند. محتوای مناسب برای کاربران کاملاً قابل‌فهم است و مطالب و نکات ارزشمندی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. محتوای خوب، سرگرم‌کننده و درگیر کننده است و مشتری را به اقدام ترغیب می‌کند.

 

contentIsKing محتوا چیست؟

شغلی به نام تولیدکننده محتوا

محتوا این روزها به‌اندازه‌ای بااهمیت شده است که خیلی از مدیران ترجیح می‌دهند که مسئولیت تولید محتوای موردنیاز خود را به دیگران بسپارند. این قضیه باعث شد تا شغلی به نام تولیدکننده محتوا ایجاد شود. شخص تولیدکننده محتوا باید بتواند در بین منابع موجود جستجو کند، صحیح‌ترین اطلاعات را استخراج کند، اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در قالب مناسبی (متن، تصویر، فیلم، اینفوگرافیک و…) بریزد و محتوای تولیدشده را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. مهارت در نوشتن، یکی از اصلی‌ترین توانایی‌های تولیدکنندگان محتوا است.

 

آیا می‌توان به کمک تولید محتوا درآمد کسب کرد؟

بله. تولید محتوا یکی از مشاغلی است که آینده درخشانی در پیشرو دارد. در آینده‌ای نه‌چندان دور افراد زیادی طرفدار این حرفه خواهند شد. با تسلط بر اصول تولید محتوا و افزایش توانایی‌های تخصصی می‌توان به مشاغلی مانند کپی رایتری، سئو رایتری، وبلاگ نویسی حرفه‌ای و مدیریت تولید محتوا روی آورد. برای موفقیت در تولید محتوا باید قواعد و اصول آن را به خوبی بلد باشید. البته بعد از تولید محتوا، باید دستورالعمل‌های بازاریابی محتوایی را نیز به درستی اجرا کنید. در تحریر یاد قوانین تولید محتوا و بازاریابی محتوایی را یاد می‌گیرید.

راستی! در مقاله‌های بعدی وب‌سایت «تحریریاد» درباره مشاغلی که در بالا ذکر شد، توضیح خواهم داد.

خلاصه اینکه:

محتوا معجزه می‌کند!

دلیل این ادعا آن است که با محتوای مناسب، شما می‌توانید در بستر اینترنت به‌سرعت پیشرفت کنید و خود را به دیگران بشناسانید.

امیدوارم با خواندن این نوشته، تعریف محتوا و جزئیات آن را فرا گرفته باشید. در وب سایت «تحریریاد» می‌توانید روش‌های تولید محتوا را نیز یاد بگیرید.

از شما می‌خواهم با کمک نوشته‌های این مطلب به این سوال پاسخ دهید:

محتوا چیست؟ ……………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ترس از نوشتن
!خداحافظی کنید

این کتاب کوچک برای این نوشته شده است تا به شما کمک کند که بدون ترس و نگرانی شروع به نوشتن کنید
!همین حالا این کتاب را دانلود کنید
close-link
اینجا کلیک کنید!